hadis tentang kelebihan berselawat

Selawat adalah salah satu amalan yang sangat ditekankan dalam agama Islam. Berselawat merupakan doa dan pujian kepada Nabi Muhammad SAW. Selain membawa keberkatan, berselawat juga memiliki banyak kelebihan. Berikut adalah hadis-hadis tentang kelebihan berselawat yang perlu diketahui.

Hadis Pertama

Dari Abu Darda RA, Nabi Muhammad SAW bersabda, "Barangsiapa yang berselawat kepadaku satu kali, maka Allah akan selawat kepadanya sepuluh kali." (HR Muslim)

Dalam hadis ini, Nabi Muhammad SAW memberikan kelebihan yang besar bagi mereka yang berselawat kepadanya. Dengan hanya satu kali berselawat, Allah akan selawat kepadanya sepuluh kali. Ini menunjukkan betapa besar keberkatan dan kebaikan yang terkandung dalam berselawat.

Hadis Kedua

Dari Abu Hurairah RA, Nabi Muhammad SAW bersabda, "Barangsiapa yang berselawat kepadaku di suatu waktu, maka akan terdengar olehku dan barangsiapa yang terdengar olehku maka akan berselawat kepadanya." (HR Ahmad)

Dalam hadis ini, Nabi Muhammad SAW memberikan kelebihan lain dari berselawat. Dengan berselawat kepadanya di suatu waktu, kita akan didengar oleh beliau. Kemudian, beliau akan berselawat kepadanya. Ini menunjukkan betapa dekatnya hubungan kita dengan Nabi Muhammad SAW melalui berselawat.

Hadis Ketiga

Dari Abdullah bin Mas'ud RA, Nabi Muhammad SAW bersabda, "Barangsiapa yang berselawat kepadaku di suatu majelis, maka akan terdapat cahaya dihadapannya pada hari kiamat." (HR Tirmidzi)

Dalam hadis ini, Nabi Muhammad SAW memberikan kelebihan lain dari berselawat. Dengan berselawat kepadanya di suatu majelis, kita akan mendapat cahaya di hadapan kita pada hari kiamat. Ini menunjukkan betapa besar keberkatan dan kebaikan yang terkandung dalam berselawat.

Hadis Keempat

Dari Abu Hurairah RA, Nabi Muhammad SAW bersabda, "Barangsiapa yang berselawat kepadaku sebanyak sepuluh kali di waktu pagi dan sepuluh kali di waktu petang, maka Allah akan mencatatkan baginya seratus kebaikan dan menghapuskan darinya seratus kejahatan." (HR Ibnu Majah)

Dalam hadis ini, Nabi Muhammad SAW memberikan kelebihan yang besar lagi bagi mereka yang berselawat kepadanya. Dengan berselawat sepuluh kali di waktu pagi dan sepuluh kali di waktu petang, Allah akan mencatatkan seratus kebaikan dan menghapuskan seratus kejahatan. Ini menunjukkan betapa besar keberkatan dan kebaikan yang terkandung dalam berselawat secara rutin.

Hadis Kelima

Dari Abu Hurairah RA, Nabi Muhammad SAW bersabda, "Barangsiapa yang berselawat kepadaku satu kali, maka Allah akan menghapuskan darinya sepuluh kesalahan, dan meninggikan baginya sepuluh derajat." (HR An-Nasa'i)

Dalam hadis ini, Nabi Muhammad SAW memberikan kelebihan lagi bagi mereka yang berselawat kepadanya. Dengan hanya satu kali berselawat, Allah akan menghapuskan sepuluh kesalahan dan meninggikan sepuluh derajat. Ini menunjukkan betapa besar keberkatan dan kebaikan yang terkandung dalam berselawat.

Kesimpulan

Dari hadis-hadis di atas, kita bisa melihat betapa besar kelebihan dari berselawat kepada Nabi Muhammad SAW. Selain membawa keberkatan, berselawat juga membawa banyak kebaikan seperti diampuni dosa, ditinggikan derajat, dan lain-lain. Oleh karena itu, mari kita rajin berselawat kepada Nabi Muhammad SAW agar kita selalu mendapat keberkatan dan kebaikan dalam hidup kita.

Tidak ada komentar :

Posting Komentar

Leave A Comment...