cara solat dhuha rumi

Solat Dhuha adalah salah satu solat sunat yang sangat dianjurkan bagi umat Islam. Solat ini dilakukan pada waktu pagi selepas terbit matahari dan sebelum masuk waktu Zohor. Solat ini juga dikenali sebagai solat Tahajud kecil kerana waktu solatnya hampir sama dengan solat Tahajud. Namun, solat Dhuha dilakukan selepas terbit matahari dan sebelum masuk waktu Zohor. Cara solat Dhuha Rumi adalah seperti berikut:

1. Bertahiyat Awal

Bertahiyat awal merupakan langkah pertama dalam solat Dhuha. Ia dilakukan dengan mengucapkan salam ke kiri dan ke kanan sambil mengangkat kedua tangan ke bahu dan mengucapkan "Assalamualaikum wa Rahmatullah". Kemudian, turunkan kedua tangan ke atas paha dan membaca doa iftitah.

2. Membaca Doa Iftitah

Doa iftitah adalah bacaan yang harus dibaca sebelum melakukan solat fardhu dan sunat. Doa ini juga perlu dibaca sebelum melakukan solat Dhuha. Doa iftitah dibaca setelah bertahiyat awal dengan mengangkat kedua tangan ke bahu dan membaca doa iftitah.

3. Membaca Surah Al-Fatihah

Setelah membaca doa iftitah, bacalah Surah Al-Fatihah. Surah Al-Fatihah adalah surah yang wajib dibaca dalam setiap solat. Bacalah surah ini dengan khusyuk dan menghayati maknanya.

4. Membaca Surah-Surah Pilihan

Selepas membaca Surah Al-Fatihah, bacalah surah-surah pilihan seperti Surah Al-Ikhlas, Surah Al-Falaq, dan Surah An-Nas. Surah-surah ini dipilih kerana mempunyai keistimewaan dan keutamaan.

5. Ruku'

Ruku' adalah suatu gerakan dalam solat yang dilakukan dengan membungkukkan badan dari pinggang ke hadapan hingga kedua telapak tangan menyentuh lutut. Bacalah doa ruku' ketika melakukan gerakan ini.

6. I'tidal

I'tidal adalah gerakan bangun dari ruku'. Gerakan ini dilakukan dengan mengangkat badan dari ruku' dan kembali ke posisi berdiri dengan tegak. Bacalah doa i'tidal ketika melakukan gerakan ini.

7. Sujud Pertama

Sujud pertama dilakukan dengan membungkukkan badan dari posisi berdiri hingga kedua lutut menyentuh lantai. Kemudian, letakkan kedua telapak tangan di atas lantai di hadapan kepala dan letakkan dahi di atas lantai. Bacalah doa sujud ketika melakukan gerakan ini.

8. Duduk di Antara Dua Sujud

Duduk di antara dua sujud dilakukan setelah melakukan sujud pertama. Duduk dengan kaki kiri di bawah dan kaki kanan diletakkan tegak. Bacalah doa duduk di antara dua sujud ketika melakukan gerakan ini.

9. Sujud Kedua

Sujud kedua dilakukan dengan mengangkat kepala dari duduk di antara dua sujud hingga badan kembali membungkuk dan kedua lutut menyentuh lantai. Bacalah doa sujud kedua ketika melakukan gerakan ini.

10. Duduk Tasyahud Awal

Duduk tasyahud awal dilakukan setelah melakukan sujud kedua. Duduk dengan kaki kiri di bawah dan kaki kanan diletakkan tegak. Bacalah doa tasyahud awal ketika melakukan gerakan ini.

11. Tasyahud Akhir

Tasyahud akhir dilakukan selepas membaca doa tasyahud awal. Tasyahud akhir adalah bacaan yang terakhir sebelum salam. Bacalah doa tasyahud akhir dengan khusyuk dan menghayati maknanya.

12. Salam

Salam merupakan akhir dari solat Dhuha. Salam dilakukan dengan mengucapkan salam ke kiri dan ke kanan sambil mengangkat kedua tangan ke bahu dan mengucapkan "Assalamualaikum wa Rahmatullah".

13. Keutamaan Solat Dhuha

Sebagai solat sunat yang sangat dianjurkan, solat Dhuha mempunyai banyak keutamaan. Antara keutamaannya adalah:

- Mendapat pahala seperti melakukan solat Tahajud.

- Memberi ketenangan dan ketentraman dalam hati.

- Memberi kekuatan dalam menjalani aktiviti harian.

- Membuka pintu rezeki dan keberkatan.

14. Waktu Solat Dhuha

Waktu solat Dhuha adalah selepas terbit matahari dan sebelum masuk waktu Zohor. Waktu solat Dhuha bermula dari waktu ketika matahari naik setinggi satu tombak (i.e. 20-25 minit selepas terbit matahari) hingga sebelum masuk waktu Zohor.

15. Jumlah Rakaat Solat Dhuha

Jumlah rakaat solat Dhuha adalah antara dua hingga dua belas rakaat. Jumlah rakaat ini boleh dilakukan secara bersambung atau berjeda antara setiap dua rakaat.

16. Kelebihan Solat Dhuha

Solat Dhuha mempunyai banyak kelebihan dan keistimewaan. Antara kelebihan solat Dhuha adalah:

- Membantu menghilangkan sifat malas dan mengantuk.

- Meningkatkan konsentrasi dan fokus.

- Meningkatkan kecerdasan otak.

- Membantu mengatasi masalah kecemasan dan tekanan.

17. Bacaan Surah-Surah Pilihan dalam Solat Dhuha

Surah-surah pilihan dalam solat Dhuha adalah Surah Al-Ikhlas, Surah Al-Falaq, dan Surah An-Nas. Surah-surah ini dipilih kerana mempunyai keistimewaan dan keutamaan.

18. Keutamaan Surah Al-Ikhlas

Surah Al-Ikhlas merupakan surah yang sangat pendek namun mempunyai banyak keutamaan. Antara keutamaan Surah Al-Ikhlas adalah:

- Setara dengan sepertiga Al-Quran.

- Membantu menghilangkan penyakit hati.

- Membantu meningkatkan kecerdasan otak.

- Membantu mengatasi masalah kecemasan dan tekanan.

19. Keutamaan Surah Al-Falaq

Serah Al-Falaq merupakan surah yang menceritakan tentang perlindungan dari kejahatan. Antara keutamaan Surah Al-Falaq adalah:

- Membantu melindungi dari kejahatan makhluk yang Allah ciptakan.

- Membantu melindungi dari penyakit dan sakit.

- Membantu mengatasi masalah kecemasan dan tekanan.

20. Keutamaan Surah An-Nas

Surah An-Nas merupakan surah yang menceritakan tentang perlindungan dari godaan syaitan. Antara keutamaan Surah An-Nas adalah:

- Membantu melindungi dari godaan syaitan.

- Membantu melindungi dari penyakit dan sakit.

- Membantu mengatasi masalah kecemasan dan tekanan.

21. Doa Selepas Solat Dhuha

Doa selepas solat Dhuha adalah doa yang sangat dianjurkan untuk dibaca selepas menunaikan solat Dhuha. Doa ini boleh membantu meningkatkan keberkatan dan rezeki. Bacalah doa ini dengan khusyuk dan tawakal kepada Allah SWT.

22. Keutamaan Membaca Surah Al-Kahfi

Surah Al-Kahfi merupakan surah yang sangat dianjurkan untuk dibaca pada hari Jumaat. Surah ini mempunyai banyak keutamaan dan keistimewaan. Antara keutamaan Surah Al-Kahfi adalah:

- Membantu melindungi dari godaan syaitan.

- Membantu mengurangkan kesedihan dan kegelisahan.

- Membantu meningkatkan kecerdasan otak.

- Membantu meningkatkan keberkatan dan rezeki.

23. Keutamaan Membaca Doa Nabi Yunus

Doa Nabi Yunus merupakan doa yang sangat mustajab dan dianjurkan untuk dibaca pada waktu yang baik. Antara keutamaan doa Nabi Yunus adalah:

- Membantu mengatasi masalah kecemasan dan tekanan.

- Membantu mempercepatkan penyelesaian masalah.

- Membantu melindungi dari kejahatan makhluk yang Allah ciptakan.

24. Keutamaan Membaca Doa Taubat

Doa taubat merupakan doa yang sangat penting untuk dibaca bagi setiap orang. Doa ini boleh membantu memohon keampunan Allah SWT atas dosa-dosa yang telah dilakukan. Antara keutamaan doa taubat adalah:

- Membantu memohon keampunan Allah SWT atas dosa-dosa yang telah dilakukan.

- Membantu mengatasi masalah kecemasan dan tekanan.

- Membantu mempercepatkan penyelesaian masalah.

25. Keutamaan Membaca Doa Qunut Nazilah

Doa Qunut Nazilah merupakan doa yang dibaca ketika terjadi bencana atau musibah. Doa ini boleh membantu memohon perlindungan Allah SWT dan mengatasi masalah yang sedang berlaku. Antara keutamaan doa Qunut Nazilah adalah:

- Membantu memohon perlindungan Allah SWT dari bencana atau musibah.

- Membantu mengatasi masalah yang sedang berlaku.

- Membantu mempercepatkan penyelesaian masalah.

26. Keutamaan Membaca Doa Iftitah

Doa iftitah merupakan doa yang dibaca sebelum melakukan solat fardhu dan sunat. Doa ini boleh membantu meningkatkan konsentrasi dan fokus dalam solat. Antara keutamaan doa iftitah adalah:

- Membantu meningkatkan konsentrasi dan fokus dalam solat.

- Membantu mempercepatkan penyelesaian masalah.

- Membantu mengatasi masalah kecemasan dan tekanan.

27. Keutamaan Membaca Doa Setelah Solat

Doa setelah solat merupakan doa yang sangat penting untuk dibaca selepas menunaikan solat. Doa ini boleh membantu meningkatkan keberkatan dan rezeki. Antara keutamaan doa setelah solat adalah:

- Membantu meningkatkan keberkatan dan rezeki.

- Membantu memohon perlindungan Allah SWT dari segala kejahatan.

- Membantu mengatasi masalah kecemasan dan tekanan.

28. Keutamaan Membaca Surah Yasin

Surah Yasin merupakan surah yang sangat mustajab dan dianjurkan untuk dibaca pada waktu-waktu tertentu. Surah ini mempunyai banyak keutamaan dan keistimewaan. Antara keutamaan Surah Yasin adalah:

Tidak ada komentar :

Posting Komentar

Leave A Comment...