cara solat sunat dhuha 8 rakaat

Solat sunat Dhuha merupakan salah satu solat sunat yang sangat dianjurkan oleh Nabi Muhammad SAW. Solat ini dilakukan pada waktu pagi hari, setelah matahari terbit sepenuhnya hingga menjelang waktu Zuhur. Solat sunat Dhuha dapat dilakukan minimal dua rakaat dan maksimal 12 rakaat. Namun, kali ini kita akan membahas cara solat sunat Dhuha 8 rakaat. Berikut adalah langkah-langkahnya:

1. Niat dan Takbiratul Ihram

Sebelum memulai solat sunat Dhuha 8 rakaat, hendaknya kita berniat terlebih dahulu. Niat solat sunat Dhuha 8 rakaat dapat dilakukan dalam hati atau dengan mengucapkannya. Setelah itu, lakukan takbiratul ihram.

2. Membaca Doa Iftitah

Setelah takbiratul ihram, bacalah doa iftitah seperti yang biasa dibaca saat solat fardu. Bacalah dengan khusyuk dan penuh perhatian.

3. Membaca Surat Al-Fatihah dan Surat Pendek

Setelah doa iftitah, bacalah surat Al-Fatihah dan surat pendek dalam setiap rakaat. Surat pendek yang dapat dibaca antara lain surat Al-Ikhlas, Al-Falaq, An-Nas, dan sebagainya.

4. Ruku'

Setelah membaca surat Al-Fatihah dan surat pendek, lakukan ruku' seperti yang biasa dilakukan dalam solat fardu. Ruku' dilakukan dengan membungkukkan badan dan meletakkan kedua tangan di atas lutut.

5. I'tidal

Setelah ruku', lakukan i'tidal atau bangkit dari ruku'. I'tidal dilakukan dengan mengangkat kepala dan kedua tangan kembali ke atas sambil membaca "Sami'allahu liman hamidah".

6. Sujud Pertama

Setelah i'tidal, lakukan sujud pertama. Sujud pertama dilakukan dengan meletakkan dahi, hidung, kedua tangan, lutut, dan ujung jari kaki di atas lantai. Bacalah doa sujud seperti biasa.

7. Duduk di Antara 2 Sujud

Setelah sujud pertama, duduklah sejenak sebelum melakukan sujud kedua. Duduk ini dilakukan dengan posisi seperti duduk tawarruk atau duduk bersila.

8. Sujud Kedua

Setelah duduk di antara dua sujud, lakukan sujud kedua seperti pada sujud pertama. Bacalah doa sujud kedua sebagaimana biasa.

9. Berdiri untuk Rakaat Berikutnya

Setelah sujud kedua, berdirilah untuk memulai rakaat berikutnya. Ulangi langkah-langkah dari niat hingga sujud kedua sebanyak 8 rakaat.

10. Tasyahud Akhir dan Salam

Setelah menyelesaikan rakaat ke-8, lakukan tasyahud akhir dan salam seperti biasa. Bacalah tasyahud akhir dengan khusyuk dan perhatian, kemudian lakukan salam ke arah kanan dan kiri.

11. Membaca Doa Sesudah Solat

Setelah salam, bacalah doa sesudah solat seperti biasa. Doa ini dapat membantu kita memohon kepada Allah SWT agar segala amal ibadah kita diterima dan terus diberikan kebaikan.

12. Keutamaan Solat Sunat Dhuha

Solat sunat Dhuha memiliki banyak keutamaan. Beberapa di antaranya adalah sebagai berikut:

- Dapat menghilangkan kesedihan dan kegelisahan hati

- Membuat hati menjadi tenang dan damai

- Mendatangkan keberkahan dan rezeki

- Memperbanyak pahala dan menghapus dosa-dosa

- Membuat wajah berseri-seri dan tampak lebih cantik

13. Kesimpulan

Solat sunat Dhuha 8 rakaat merupakan salah satu solat sunat yang sangat dianjurkan oleh Nabi Muhammad SAW. Solat ini dapat dilakukan minimal dua rakaat dan maksimal 12 rakaat. Solat sunat Dhuha dilakukan pada waktu pagi hari, setelah matahari terbit sepenuhnya hingga menjelang waktu Zuhur. Dengan melaksanakan solat sunat Dhuha, kita akan mendapatkan banyak keutamaan dan manfaat. Mari kita rutin melaksanakan solat sunat Dhuha agar selalu dekat dengan Allah SWT.

Tidak ada komentar :

Posting Komentar

Leave A Comment...